به گزارش اکوایران؛ بیش از 2400  کامیون کشنده در مرزهای ایران و ترکیه زمین‌گیر شده‌اند؛ بحرانی که ناشی از  کم‌تدبیری در سیاست‌گذاری‌های تجاری و ارزی ریشه دارد. نبود ثبت سفارش قانونی، حالا سرمایه‌های بخش خصوصی را پشت دروازه‌های کشور نگه داشته و هزینه‌ای نو  را به اقتصاد تحمیل کرده است. اتفاقی که هر از چندی می‌افتد. 

خبر  توقف بیش از ۲۴۰۰ دستگاه کامیون کشنده به دلیل نداشتن ثبت سفارش قانونی در مرزهای استان آذربایجان غربی را ابراهیم نقدی، معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران اعلام کرد. او در گفتگویی تلویزیونی  گفت: ورود این خودروها بدون ثبت سفارش معتبر ممنوع است و گمرک اجازه تخلیه آنها را ندارد.

به گفته او، تا پایان روز ۱۶ خرداد، ۳۵۳۸ دستگاه کشنده در مبادی ورودی آذربایجان غربی متوقف شده‌اند؛ از این تعداد، ۸۵۳ دستگاه در حال طی تشریفات گمرکی هستند، ۲۷۷ دستگاه به‌دلیل تاخیر در اقدام، مشمول مقررات متروکه شده‌اند و ۲۴۰۸ دستگاه هنوز هیچ اظهارنامه‌ای ثبت نکرده‌اند.

این بحران فقط به داخل کشور محدود نمی‌شود؛ حدود ۱۴۰۰ کامیون دیگر نیز در خاک ترکیه معطل مانده‌اند. نقدی هشدار داد که در صورت تعیین تکلیف نشدن این کامیون‌ها، احتمال ضبط آن‌ها وجود دارد. در غیر این صورت، ناچارند یا به کشور مبدأ بازگردند یا از طریق ترکیه به مقصدی دیگر ترانزیت شوند.

معاون گمرک با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی دقیق‌تر گفت: فرآیند صدور ثبت سفارش باید متناسب با منابع ارزی کشور و نیاز واقعی بازار انجام شود تا از بروز چنین گره‌هایی در مرزها جلوگیری شود.