به گزارش اکوایران، بابک مصدق، معاون توسعه محصول شرکت زامیاد، از امضای قرارداد تولید ۳۰ هزار دستگاه وانت نیسان دوگانه‌سوز سنگین با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر داد. این خودروها قرار است طی سال جاری تولید و عرضه شوند.

مصدق همچنین اعلام کرد که از مجوز قبلی تولید ۳۵ هزار دستگاه وانت نیسان با استانداردهای قدیمی، تاکنون ۳۰ هزار دستگاه تولید شده و ۵ هزار دستگاه باقی‌مانده نیز تا یک ماه آینده تکمیل خواهد شد. پس از آن، تولید مدل‌های جدید نیسان بر اساس استانداردهای ۸۵گانه آغاز می‌شود.

از جمله ویژگی‌های مدل ارتقایافته، می‌توان به سیستم کنترل پایداری، هشدار انحراف از مسیر، ترمز اضطراری پیشرفته، فرمان هیدرولیک، صندلی‌های قابل تنظیم، و افزایش ۱۶ سانتی‌متری فاصله بین محورهای خودرو برای پایداری بهتر اشاره کرد.

در حالی‌ که تفاهم‌نامه‌ای در مهرماه ۱۴۰۳ بین وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد، تولید وانت نیسان با استانداردهای قبلی را به سقف ۳۵ هزار دستگاه محدود کرده بود، امضای قرارداد جدید تولید ۳۰ هزار دستگاه دیگر ابهاماتی ایجاد کرد.

در پاسخ به این موضوع، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، اعلام کرد که ۵ هزار دستگاه از قرارداد جدید، متعلق به سهمیه قبلی است و ۲۵ هزار دستگاه باقی‌مانده از مدل‌های به‌روزشده نیسان هستند و پادرا با رعایت کامل استانداردهای ۸۵گانه تولید خواهند شد.

بازگشت پرحاشیه نیسان آبی به خط تولید

 نیسان آبی 55 ساله، قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۳ برای همیشه از خط تولید خارج شود. دلیل این تصمیم، عدم تطابق این خودرو با استانداردهای ۸۵گانه سازمان ملی استاندارد بود. طبق قانون،  خودرویی که این استانداردها را رعایت نکند، نباید تولید شود.

بر اساس توافقی که سال گذشته میان سازمان استاندارد و شرکت زامیاد انجام شد، تولید نیسان آبی تنها تا سقف ۳۵ هزار دستگاه مجاز اعلام شد. حالا در حالی‌که تنها ۵ هزار دستگاه از این سهمیه باقی مانده، قرارداد جدیدی برای تولید ۳۰ هزار دستگاه وانت نیسان دوگانه‌سوز (بنزینی-سی‌ان‌جی) با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران امضا شده است.

این در حالی است که پیش‌تر سازمان ملی استاندارد اعلام کرده بود نسخه‌های دوگانه‌سوز نیسان حتی خطرناک‌ترند؛ چرا که مخازن سی‌ان‌جی در آن‌ها به‌درستی جانمایی نشده‌  و تاکنون چندین مورد انفجار و تخریب اموال عمومی گزارش شده است.

سال گذشته نیز برخی مدیران زامیاد برای ادامه تولید این خودرو بدون رعایت استانداردها، دیداری با رئیس قوه قضائیه داشتند. با این حال، کیفیت پایین، پلتفرم قدیمی و ناایمن بودن نیسان آبی همچنان پابرجاست. پلیس راه نیز اعلام کرده این خودرو در شرایط بارانی، رکورد واژگونی در میان خودروهای نیمه‌سنگین را دارد.

در حالی که انتظار می‌رفت تولید این وانت قدیمی پایان یابد، حالا با قرارداد جدید، بار دیگر شاهد بازگشت پرحاشیه آن به خط تولید هستیم.این خودرو با وجود همه ایرادهایی که دارد، از محبوبیت بالایی نزد مشتریان خودروهای نیمه سنگین کشور برخوردار است.