مطالبات کامیونداران روی میز کمیسیون عمران مجلس؛ تصمیم دولت برای لغو گازوئیل سهنرخی
اکوایران: با پیگیریهای مجلس و توافقهای با دولت، بخشی از مطالبات کامیونداران از جمله لغو گازوئیل سهنرخی و بازگشت به نرخ قبلی برآورده شد. همچنین وعدههایی برای بهروزرسانی سهمیه سوخت، بهبود بیمه و تأمین قطعات با قیمت مناسب داده شده است. این تصمیمات پس از اعتراضات گسترده کامیونداران به سیاست جدید سوخت اتخاذ شد.

به گزارش اکوایران، غلامرضا شریعتی اندرانی، رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس امروز -11 خرداد- درباره آخرین وضعیت پیگیری مطالبات کامیون داران در کمیسیون عمران گفت: کامیونداران چندین مطالبه اساسی داشتند که یک بخشی از این مطالبات مربوط به نرخ گازوئیل بود که سه نرخی بودناش متنفی شد و مانند روشی تا الان داده میشد، به همان شکل باقی خواهد ماند.
رئیس سازمان راهداری با بیان اینکه مسئولان ارشد دولتی هنوز تصمیمی برای گازوئیل ۳ نرخی نگرفتهاند، از تخصیص سوخت بیشتر به ناوگان حمل بار خبر داد.
او افزود: خواسته دیگر کامیونداران درباره بحث پیمایش بود که وزارت صمت قول دارد بهروزرسانی کند؛ چراکه کامیونداران معترض بودند روش پیماشی که وزارت صمت برای تعیین سهمیه سوخت محاسبه کرده تا ۲۰ روز بیشتر کفاف نمیدهد و ۱۰ روز کم است که با حضور خود عزیزانی که در جلسه بودند، این مساله هم مصوب شد
به گزارش ایلنا، این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالبه دیگر کامیونداران در بحث مرتبط با بیمهشان گفت: خواسته دیگر کامیونداران در ارتباط با بحث بیمه بود که سازمان تامین اجتماعی قول داد آن را به مدل گذشته بازگرداند و دولت هم قول داد برای تخصیص یارانه که باید به این عزیزان داده شود به سازمان تامین اجتماعی کمک کند.
او ادامه داد: نکته بعدی درباره بحث تأمین قطعات، لاستیک و روغن کامیونها بود که در حال پیگیری است تا وزارت صمت خودش مستقیما این امکانات را از طریق تولیدکنندگان داخلی در اختیار شرکتهای حمل و نقل قرار دهد که این کالاها مستقیم به دست رانندگان برسد و قیمت پایین بیاید و کمکی به حال رانندگان عزیز باشد.
رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: جلسات ما با حضور مدیران حمل و نقل بخش خصوصی، انجمن صنفی، کانون کارفرمایان برگزار شد و کسی هم غایب نبود؛ ما به این توافقات رسیدیم و آنها هم قبول کردند. مطالبات کامیونداران در جلسات مطرح شد و به حمدالله دولت هم قبول کرد ما هم انتظار داریم این مطالبات به سرعت برطرف شود.
پیش از این نیز رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس گفته بود که متأسفانه مسئولیت تعیین سهمیه سوخت بر اساس پیمایش، به اشتباه در آییننامه دولت به وزارت صمت سپرده شده، در حالیکه باید در اختیار وزارت نفت یا سازمان راهداری باشد؛ این موضوع قرار است در قالب یک طرح دوفوریتی اصلاح شود.
معاون سازمان راهداری از پیگیری تخفیف در حق بیمه رانندگان کامیون در هیئت دولت خبر داد. او گفت افزایش ۴۵ درصدی حق بیمه در ابتدای سال و تکرار این افزایش در قانون برنامه هفتم با اعتراض صنف رانندگان مواجه شده است.
همچنین در هفتم خرداد ماه نیز رئیس سازمان راهداری با بیان اینکه مسئولان ارشد دولتی هنوز تصمیمی برای گازوئیل ۳ نرخی نگرفتهاند، از تخصیص سوخت بیشتر به ناوگان حمل بار خبر داد.
پایان باز اعتصاب کامیونداران
در همین حال، فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در واکنش به اعتراضات کامیونداران در خصوص سه نرخی شرن گازوئیل گفت: وزیر نفت در جلسه امروز [7 خرداد] در مورد موضوعی که در خصوص کامیونداران در مورد سه نرخی شدن مطرح میشود این را تأکید کردند که اطلاعرسانی شود؛ پس چنانچه کامیونداران در مسیری که بارنامه الکترونیکی صادرشده حرکت کنند، هیچگونه تغییر قیمتی برای آنها وجود ندارد و میتوانند در جایگاهها با همان نرخ قبلی سوختگیری بکنند. ولی طبیعتا این تغییر نرخ برای وقتی هست که از مسیر تعیین شده خارج میشوند؛ این هم نکتهای بود که باید خدمتتون عرض میکردم.
روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارشی نوشت که اعتصاب کامیونداران به علت بالارفتن نرخ گازوئیل که از هفته گذشته آغاز شد، با وجود عقبنشینی دولت همچنان در برخی شهرها ادامه دارد و زمان اجراییشدن مصوبه سهنرخیشدن گازوئیل نیز در هالهای از ابهام قرار دارد.
افزایش قیمت سوخت بدون درنظرگرفتن آثار جانبی آن، تقریبا غیرممکن است. اعتصاب اخیر را نباید صرفا بهعنوان یک واکنش صنفی تحلیل کرد، بلکه سیگنالی از مشکلات ساختاری از سوی یک بخش کلیدی اقتصاد است و بهنوعی نسبت به عدمتوازن میان سیاستهای انرژی و واقعیتهای میدانی بخش حملونقل هشدار میدهد.
سیاست گازوئیل سه نرخی چه بود؟
قرار بر اجرای گازوئیل سه نرخی طبق مصوبه هیاتوزیران از تیرماه ۱۴۰۴ بود. اولین نرخ، سهمیهای ۳۰۰تومانی برای ناوگان فعال با بارنامه برخط است. نرخ دوم، نیمهیارانهای است که با نصف قیمت خرید از پالایشگاهها برای مصرف تا ۴۰درصد بیش از سهمیه درنظر گرفته میشود که برآوردها نشان میدهد احتمالا حدود ۱۲هزار و ۵۰۰تومان است. نرخ سوم که برای مصرف بالاتر تعریفشده نیز معادل قیمت خرید نفتگاز از پالایشگاههاست که حدود ۲۵هزارتومان برآورد میشود. دولت برای علاج قاچاق عمده گازوئیل و بهینهسازی مصرف سوخت،درصدد افزایش نرخ آن برآمده است.
البته بهنظر میرسد برای جبران ناترازی بودجه، چاره دیگری هم جز حذف یارانه در این بخش ندارد؛ با اینحال اعتصاب کامیونداران، صداهای مخالفی را از میان نمایندگان مجلس در حمایت از فعالان حملونقل جادهای بلند کرده است.
تیتر یک در اکوایران
پربینندهترینها
-
تهِ چاه؛ جاهطلبی علیاف ورق بازی قفقاز جنوبی را بر میگرداند؟
-
خیز شورای عالی بورس برای لغو محدودیت دامنه نوسان+ فیلم
-
گام جدید واشنگتن در فشار حداکثری علیه تهران
-
موج جدید نااطمینانی در بورس/ در 90 دقیقه 2هزار میلیارد تومان از بازار پرکشید
-
ادعای ترامپ: ایران اجازه هیچ گونه غنیسازی نخواهد داشت
-
وزیر دفاع ترامپ: امیدواریم ایران قابلیت هستهای خود را برچیند/ برای هر اتفاقی آمادهایم
-
شگفتی بازار کار آمریکا؛ آمار اشتغال فراتر از انتظار
-
گروسی: قابلیتهای هستهای ایران با اقدام نظامی از بین نمیرود
-
عبور خودروسازان از سیاهچاله زیان