به گزارش اکوایران، رهبر کره شمالی، کیم جونگ‌اون، هفته گذشته شاهد واژگونی ناوشکن جدید 5،000 تُنی کشورش در هنگام مراسم به‌آب‌اندازی بود، حادثه‌ای تحقیرآمیز که به‌عنوان شکستی نظامی تلقی می‌شود. کارشناسان می‌گویند یکی از عوامل اصلی این حادثه، استفاده از روشی برای به آب انداختن کشتی به‌صورت جانبی بوده است.

پس از آنکه کیم واژگونی این کشتی را «اقدامی مجرمانه» خواند، طبق گزارش خبرگزاری رسمی کره شمال (KCNA)، سه نفر از مسئولان کشتی‌سازی از جمله مهندس ارشد کشتی‌سازی و یک مقام ارشد تسلیحاتی بازداشت شده‌اند.

تصاویر ماهواره‌ای سه روز پیش از حادثه، نشان می‌دادند که این کشتی به طول حدود ۱۴۳ متر - که بزرگ‌ترین کلاس ناو جنگی است که پیونگ‌یانگ تاکنون ساخته - بر روی رمپ قرار دارد. حدود ۴۰ متر آن‌طرف‌تر از کشتی، سازه‌ای در حال ساخت دیده می‌شد که به‌نظر می‌رسد جایگاه تماشاگران بوده و احتمالاً کیم از آنجا حادثه را مشاهده کرده است.

تجربه و امکانات محدود

این ناوشکن در شهر بندری چونگ‌جین، واقع در شمال‌شرقی کره شمالی ساخته شده است؛ شهری که بیشتر به ساخت کشتی‌های کوچک‌تر مانند کشتی‌های باری و ماهی‌گیری شهرت دارد. در گزارشی از سوی مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، تحلیل‌گران اظهار کردند که این کشتی‌سازی «بی‌تردید» تجربه لازم برای ساخت و به‌آب‌اندازی ناوهای بزرگ جنگی را ندارد.

بر اساس ارزیابی تحلیل‌گران، این کشتی جنگی بدفرجام از نظر اندازه و طراحی، مشابه ناوشکن موشک‌انداز «چو هیو‌ن» است،  نخستین ناوشکن کره شمالی و قدرتمندترین کشتی سطحی که این کشور تاکنون ساخته است. این کشتی نماد برنامه بلندپروازانه کیم برای نوسازی و گسترش ناوگان دریایی متعلق به دوران شوروی است و ماه گذشته در بندر نامپو، در نزدیکی پیونگ‌یانگ، در مراسم باشکوهی رونمایی شد.

طبق گزارش رسانه‌های دولتی، آن به‌آب اندازی (مربوط به ناوشکن «چو هیون») به‌خوبی انجام شد. مهندسان از روشی معمول برای به‌آب‌اندازی کشتی‌های بزرگ و سنگین استفاده کردند. ناوشکن «چو هیون» در یک سالن سرپوشیده در نامپو ساخته شده، سپس آن را بر روی یک اسکله خشک شناور منتقل کرده و با ورود آب به ‌اسکله خشک، کشتی را به آب انداخته‌اند.

اما کشتی‌سازی چونگ‌جین نه ‌اسکله خشک بزرگی برای ساخت ناوشکنی در کلاس «چو هیون» داشت و نه رمپی برای سر دادن کشتی به داخل آب. در نتیجه، مهندسان این کشتی را بر روی اسکله و زیر یک پوشش تورمانند ساختند. پس از تکمیل، مجبور شدند آن را به‌صورت جانبی از روی سکو به آب بیندازند.

83c2bdda7494b8b376a1aeb3f010b8a4

در حالت عادی، اگر این عملیات به‌درستی انجام شود، کشتی به‌صورت طولی از روی رمپ می‌لغزد و برای لحظه‌ای در آب فرو می‌رود - مانند ناوشکن 3،500 تُنی «یواس‌اس کلیولند» که در سال ۲۰۲۳ در ویسکانسین آمریکا به این شکل به آب انداخته شد. معمولاً یک یدک‌کش نیز در نزدیکی محل آماده است تا در صورت به کمک بیاید.

اما طبق گفته رسانه‌های دولتی، زمانی که مهندسان سعی کردند ناوشکن کره شمالی را وارد آب کنند، تعادل آن به‌هم خورد. تصاویر ماهواره‌ای که دو روز پس از حادثه گرفته شد، کشتی را نشان می‌داد که با پارچه‌های برزنتی آبی پوشانده شده و به پهلوی راست خود واژگون شده است. دماغه آن در رمپ گیر کرده و بخش عقبی به‌سمت بندر بیرون زده بود..

چوی هیون، ناخدای بازنشسته نیروی دریایی کره جنوبی، می‌گوید به‌آب‌اندازی جانبی کشتی‌های بزرگ نیازمند تعادلی بسیار دقیق است. به گفته او، تسلیحات سنگینی که روی این ناوشکن نصب شده‌اند، ممکن است این فرایند را حتی دشوارتر کرده باشند.

کره شمالی (2)

عجله کیم برای کشتی‌های جدید

چند روز پس از آنکه نخستین ناوشکن کلاس «چو هیون» ماه گذشته به آب انداخته شد، کیم با غرور شاهد آزمایش پرتاب انواع موشک‌ها توسط آن بود. او از کشتی‌سازی‌ها بازدید کرده تا مهندسان را تشویق کند برنامه زمانی او برای توسعه نیروی دریایی را رعایت کنند و به‌نظر می‌رسد قصد داشته ناوشکن دوم را نیز با همان تشریفات و آزمایش‌های تسلیحاتی به آب بیندازد.

تحلیل‌گران کره جنوبی می‌گویند مهندسان در چونگ‌جین - که با امکاناتی کمتر توسعه‌یافته نسبت به همتایان خود در نامپو کار می‌کردند - احتمالاً پس از موفقیت در پرتاب نامپو، تحت فشار سنگینی قرار گرفته‌اند.

کره شمالی اعلام کرده که می‌تواند با پمپاژ آب دریا از کشتی، تعادل آن را بازگرداند. طبق گفته رسانه‌های دولتی، در حدود ۱۰ روز آینده، ممکن است بتواند قسمت آسیب‌دیده کشتی را نیز تعمیر کند.

اما یانگ اوک، کارشناس نظامی کره شمالی در مؤسسه مطالعات سیاستی آسین در سئول، می‌گوید میزان خسارت واردشده بیش از آن چیزی به‌نظر می‌رسد که کره شمالی ادعا کرده است. به گفته او، این حادثه ممکن است نه‌فقط به‌دلیل نقص در رهاسازی، بلکه به‌خاطر عدم تعادل ساختاری در خود کشتی رخ داده باشد. او گفت: «کشتی بعد از حادثه کمی کج و پیچ‌خورده به‌نظر می‌رسد. به نظر نمی‌رسد با استحکام سازه‌ای لازم برای یک ناوشکن ساخته شده باشد.»