سرنوشت ۳۰۰ کشنده وارداتی در دست معاونت حقوقی ریاست جمهوری
اکوایران: ترخیص حدود ۳۰۰ دستگاه کشنده وارد شده به مرزهای کشور و تخصیص ارز دریافت کردند، اما موفق به ترخیص نشدند تا پایان سال ۲۰۲۴ به استعلام از معاونت حقوقی ریاست جمهوری منوط شد.

به گزارش اکوایران؛ در پایان سال ۲۰۲۴، تعداد قابل توجهی از کشندههای وارداتی، علیرغم دریافت تخصیص ارز، موفق به ترخیص از گمرک نشدهاند. براساس دادهای گمرک و دستگاههای ذیربط، حدود ۳۰۰ دستگاه کشنده با ورود به مرزهای کشور پیش از پایان سال ۲۰۲۴ و طی فرآیند تخصیص ارز از بانک مرکزی، همچنان در انتظار ترخیص هستند. توقف این کشندهها در گمرکات کشور در حالی صورت گرفته که رعایت تمامی مراحل قانونی، ترخیص این کشندهها به دلایل مختلف نظیر تغییر در ضوابط فنی، محدودیتهای زمانی، دستورالعملهای جدید وزارت صمت و گمرک یا تفسیرهای متناقض از قوانین مربوط به زمان ورود کالا، با مشکل مواجه شده است.
شرط ترخیص کامیونهای کشنده
اعضای کارگروه کمیته حمایت از کسبوکار در نشست اخیر رفع مشکلات واردکنندگان کشنده مربوط به حدود 300 مورد که طبق مقررات جاری پیش از پایان سال 2024 وارد محدوده مرزی کشور شده و مراحل قانونی را طی کرده و موفق به ترخیص کالا نشدند را مورد بررسی قرار داده و مقرر شد درباره امکان ترخیص آنها از معاونت حقوقی ریاست جمهوری استعلام صورت بگیرد. علاوه بر این قرار شد با معاون اول رئیسجمهور نیز نامهنگاری توسط دبیرخانه کمیته حمایت از کسبوکار انجام شود.
طبق بند ص تبصره 7 قانون بودجه سال 1402 امکان واردات انواع کامیون، اتوبوس، کشنده و ... با عمر کمتر از پنج سال فراهم و بعد از حدود 5 ماه از ابلاغ قانون بودجه، آییننامه اجرایی آن هم ابلاغ شد. از طرفی در این مقرره تأکید شده که سن خودرو بر مبنای سال ساخت در زمان ورود به کشور باید کمتر از 5 سال باشد و طبق ماده 5 آن نیز ورود و ترخیص خودروهای موضوع این آییننامه در بنادر و گمرکات اجرایی بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.
نکته و چالش اصلی واردکنندگان به مشکلات سامانه جامع تجارت برای دریافت ثبت سفارش، تخصیص ارز و ویرایش و بسته بودن مرز در انتهای سال 2024 میلادی و به ویژه اینکه مرحله تخصیص ارز در سال 1403 چندین ماه زمان میبرد، باعث شد تعدادی از کشندههای مدل 2019 که حدود 300 مورد هستند با تأخیرهای یک تا چندین روز (یک ماه) بعد از 10 دی 1403 مواجه شوند.
در نشست کمیته حمایت از کسبوکار که با حضور محمدرضا فاروقی، رئیس کمیسیون گمرک و فاطمه قنبرپور، نایبرئیس کمیسیون حملونقل اتاق ایران برگزار شد، ضمن تاکید بر این نکته که این کشندهها پیش از پایان سال 2024 که سال ساخت آنها از 5 سال بگذرد وارد محدوده مرزی کشور شدند و اقدامات قانونی را انجام دادند و فقط به دلیل عوامل خارج از اراده آنها، موفق به ترخیص نشدند، بنابراین میتوان ضمن استعلام از معاون حقوقی ریاست جمهوری، نامهنگاری با معاون اول رئیسجمهور برای حل این مشکل انجام داد.
تیتر یک در اکوایران
پربینندهترینها
-
تهِ چاه؛ جاهطلبی علیاف ورق بازی قفقاز جنوبی را بر میگرداند؟
-
خیز شورای عالی بورس برای لغو محدودیت دامنه نوسان+ فیلم
-
گام جدید واشنگتن در فشار حداکثری علیه تهران
-
موج جدید نااطمینانی در بورس/ در 90 دقیقه 2هزار میلیارد تومان از بازار پرکشید
-
ادعای ترامپ: ایران اجازه هیچ گونه غنیسازی نخواهد داشت
-
وزیر دفاع ترامپ: امیدواریم ایران قابلیت هستهای خود را برچیند/ برای هر اتفاقی آمادهایم
-
شگفتی بازار کار آمریکا؛ آمار اشتغال فراتر از انتظار
-
گروسی: قابلیتهای هستهای ایران با اقدام نظامی از بین نمیرود
-
عبور خودروسازان از سیاهچاله زیان