به گزارش اکوایران؛ داد‌های گمرک نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی، حجم تجارت خارجی کشور (کالاهای غیرنفتی) به کمی بیش از ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسیده و ارزش آن نیز معادل ۵ میلیارد و ۷9۰ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، صادرات کشور از نظر وزن و ارزش کاهش یافت، اما در واردات، اگرچه حجم کالاها کاهش داشته، ارزش واردات با رشد همراه بوده است.

براساس داده‌های گمرک می‌توان گفت، در نخستین ماه سال ۱۴۰۴، میزان صادرات غیرنفتی حدود ۹ میلیون تن و به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از نظر وزنی ۸.۳۳ درصد و از نظر ارزشی درصد کاهش نشان می‌دهد. در همین مدت، واردات کشور نیز با کاهشی ۲۶.۴ درصدی در وزن و افزایشی ۲.۳ درصدی در ارزش دلاری همراه بوده و به ۱.۸میلیون تن به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار رسیده است.

10 کشور اول صادرکننده کالا به ایران 

ارزیابی‌ها نشان‌ می‌دهد صادرات به «چین» در حدود 997 میلیون دلار بوده که با این میزان صادرات این کشور عنوان صدرنشین صادرات کالاهای ایرانی را از آن خود کرده است. آمار منتشر شده نشان می دهد سهم این کشور از مجموع صادرات در این مدت 25.68 درصد از کل صادرات بوده است.

بر اساس آمار گمرک، «عراق» دومین مقصد صادراتی ایران در بازه زمانی مورد بررسی بوده است. مجموع صادرات ایران به این کشور بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده و عراق با سهمی معادل ۲۰.۶ درصد، جایگاه قابل توجهی در سبد صادراتی کشور به خود اختصاص داده است. عراق یکی از مقاصد مهم صادراتی برای کالاهای ایرانی به شمار می‌رود، هرچند تجارت با این کشور همواره با نوساناتی همراه بوده است. با این حال، عراق همچنان جایگاه خود را در میان مشتریان اصلی محصولات ایرانی حفظ کرده است.

سومین مقصد صادراتی ایران در بازه زمانی مورد بررسی به «امارات متحد عربی» رسید، سهم این کشور از سبد صادراتی کشور 13.42 درصد برآورد شده است. ارزش کالای صادراتی به این کشور در این مدت حدود 394 میلیون و 700 هزار دلار بوده است. این کشور در میان کشورهای واردکننده به ایران در جایگاه نخست قرار دارد و بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. امارات یکی از پایگاه‌های ترانزیت کالا محسوب می‌شود، شاه‌راهی که می‌تواند ایران را به سایر کشور‌ها متصل کند.

سهم «ترکیه» به عنوان مقصد بعدی صادراتی کشور در باز زمانی مورد بررسی چند درصد بوده است؟ ارزیابی‌های صورت گرفته نشان دهنده آن است که 4.8 درصدی از ارزش صادرات کشور به ترکیه اختصاص داشته و دربازه زمانی مورد بررسی در مجموع حدود 189 میلیون و دلار کالا به این کشور صادر شده است. ترکیه در بازه زمانی مورد بررسی چهارمین مقصد صادراتی ایران بوده است. فعالان اقتصادی معتقدند برای افزایش صادرات به این کشور، لازم است مشکلات بانکی و نقل و انتقالات مالی حل شود، تنوع کالای صادراتی افزایش یابد، و روابط تجاری بین دو کشور تقویت شود.

از سوی دیگر براساس داده‌های اعلام شده «افغانستان» با سهمی معادل ۴.۸۷ درصد از مجموع صادرات، در جایگاه پنجم مقاصد صادراتی ایران طی بازه زمانی مورد بررسی قرار دارد. ارزش کالاهای صادرشده به این کشور در این مدت به 143میلیون و 300 هزار دلار رسیده است.

اما سهم صادرات «عمان» در بازه زمانی مورد بررسی برابر با 139 میلیون و 700 هزار دلار بوده است و این کشور در رتبه ششم مقاصد صادراتی ایران قرار گرفته است.

 کشور «پاکستان» در جایگاه ششم قرار دارد که سهم آن از صادرات کالاهای ایرانی معادل 124 میلیون دلار برآورد شده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد صادرات به این کشور نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده است. ایران و پاکستان دو کشور همسایه با اشتراکات فرهنگی زیادی هستند که این امر مبادلات تجاری بین دو کشور را تسهیل می‌کند. از سوی دیگر در یکسال اخیر ایران و پاکستان توافقات تجاری متعددی برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور امضا کرده‌اند که این امر بر روند مبادلات تجاری دو کشور اثرگذار بوده است.

همچنین، ارزش واردات «فدراسیون روسیه» از ایران به 90 میلیون دلار رسید و «هند» هم حدود 66 میلیون و 400 هزار دلار کالا از ایران خریداری کرد. اما در جدول مقاصد صادراتی ایران «غنا» هم حضور دارد. داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد در بازه زمان مورد بررسی در مجموع 62 و 200 میلیون دلار رسید و با این شرایط این کشور هم به جمع خریداران ایران پیوست.  

photo_۲۰۲۵-۰۵-۲۴_۱۶-۳۶-۲۲