به گزارش اکوایران:  از هفته گذشته، سامانه ایرانیان اصناف به‌طور کامل از دسترس خارج شده و ارائه خدمات به کاربران این سامانه متوقف شده است. این اختلال از شامگاه دوشنبه ۲۲ اردیبهشت آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. در نتیجه این قطعی، امکان صدور، تمدید یا پیگیری پروانه‌های کسب به‌صورت الکترونیکی وجود ندارد و روندهای مرتبط با صدور مجوزهای صنفی با اختلال مواجه شده‌اند.

سامانه ایرانیان اصناف

سامانه ایرانیان اصناف با هدف تسهیل و تسریع فرآیند صدور مجوزهای صنفی راه‌اندازی شده و به موجب قانون تسهیل صدور مجوزها، بستر اصلی برای ثبت درخواست پروانه کسب به‌شمار می‌رود. با راه‌اندازی این سامانه، مراجعه حضوری به اتحادیه‌ها برای ثبت درخواست مجوز حذف شده و فرآیندها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

این سامانه همچنین با چندین سامانه ملی دیگر از جمله سامانه جامع تجارت، سامانه توزیع انرژی، سامانه ثبت اسناد، سامانه‌های حوزه حمل‌ونقل و ساخت‌وساز در ارتباط است. از این‌رو، اختلال در عملکرد آن می‌تواند به ایجاد اختلالات زنجیره‌ای در ارائه خدمات عمومی و صنفی منجر شود.

جزئیات اختلال

به‌دنبال قطع ناگهانی دسترسی شرکت پشتیبان به سرورهای سامانه، ارائه خدمات در سامانه ایرانیان اصناف متوقف شده است. هفته گذشته به دنبال قطعی این سامانه شرکت مجری پشتیبانی سامانه اعلام کرد که  سرورها تحت مدیریت دبیرخانه‌ای دولتی قرار دارند و دسترسی این شرکت از ساعت ۲۱:۳۱ روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت، به‌صورت یک‌جانبه قطع شده است. این شرکت تاکید کرده که تنها با دسترسی محدود فنی خدمات پشتیبانی ارائه می‌کرده و مسؤولیت نگهداری سرورها به‌طور کامل برعهده نهاد دولتی مذکور بوده است.

در حال حاضر، هیچ توضیح رسمی از سوی مرجع مربوط درباره علت این اقدام ارائه نشده است. برخی گمانه‌زنی‌های غیررسمی از بروز اختلافات فنی یا مالی میان پیمانکار و مدیران سامانه خبر می‌دهند، اما این موضوع هنوز تأیید نشده است.

اتاق اصناف تهران نیز مختل شدن صدور و تمدید پروانه های کسب در سراسر کشور به دنبال  از دسترس خارج شدن  سامانه ایرانیان اصناف تایید کرده  و به نقل از  امیرحسین رونما، رئیس اتحادیه صنف دارندگان انبارهای کالاهای تجاری و سردخانه‌های تهران می نویسد، اختلال سامانه ایرانیان اصناف موجب شده تمدید ساده جوازها به صدور جدید تبدیل شود که برای اصناف هزینه‌های مالی اضافه ایجاد کرده است.

او همچنین هشدار می‌دهد که بدون جواز، واحدهای صنفی امکان دریافت سوخت دولتی برای تجهیزات ضروری مانند لیفتراک و جرثقیل را ندارند و ناچارند سوخت را با قیمت آزاد تهیه کنند؛ موضوعی که در شرایط اقتصادی فعلی فشار مضاعفی بر این صنف وارد کرده است. به‌گفته رونما، تغییر دامنه سامانه از ".com" به ".ir" نیز باعث اختلال در دریافت حق عضویت از سوی اتحادیه‌ها شده است.

چالش‌های ساختاری سامانه

پیش از این اختلال نیز، سامانه ایرانیان اصناف با چالش‌های متعددی مواجه بوده است؛ از جمله ثبت اطلاعات نادرست کاربران، عدم تطابق برخی اطلاعات هویتی، باقی ماندن درخواست‌های بلاتکلیف، تمدید نشدن به‌موقع پروانه‌ها، و همچنان فعال بودن پروانه‌های کاغذی قدیمی. کارشناسان معتقدند بخشی از فرایندهای سامانه نیازمند بازطراحی است، چرا که با درگاه ملی مجوزها هم‌راستا نیست و بخشی از پیچیدگی‌های قوانین نظام صنفی نیز در آن لحاظ نشده است.

در شرایط فعلی، بسیاری از کسب‌وکارها و نهادهای وابسته به این سامانه با اخلال جدی در فرایندهای اداری و خدماتی مواجه‌اند. هنوز زمان مشخصی برای رفع این اختلال اعلام نشده و بلاتکلیفی کاربران ادامه دارد.