در باب خصوصیسازی نیمهراهی
خصوصیسازی را از پنج دهه پیش تا به امروز دوای درد اقتصاد دولتساز و دولتپا در جهان معرفی کردهاند. سوای صحت و سقم گزاره فوق آن چه که در عمل در جهان تجربه شد، بیاهمیت نبودن قوای نهادی و ساختاری سیاسی کشورها بود که سر راه پایداری تغییرات ایجاد شده موانع مهمی ایجاد میکرد.

از نشانهها و مصادیق نبود شرایط مناسب نهادی، برخی نمونههای ناموفق خصوصیسازی در کشور ماست. به عنوان مثال در کشوری که دولت که خصوصیسازی را صرفا به عنوان قلکی برای رفع کسری جاری بودجه هر سال میبیند، تلاش میکند ضمن دریافت وجه فروش سهام بنگاههای دولتی، به دلایلی از قبیل فشار افکار عمومی، امکان نارضایتی در خود بنگاه و البته اقتصاد سیاسی و منافع مدیران دولتی، صندلیهای مدیریتی به اندازه سهام فروخته شده به اختیار مالکان جدید درنمیآید. در شرایط پیچیدهتر این خود مدیران همان بنگاه در پیش از خصوصی شدن هستند که با بهانههایی جلوی پای سازمان خصوصیسازی سنگاندازی میکنند، واگذاری را لغو یا حتی واگذاری را نانوشته مشروط به ادامه فعالیت خودشان در هیئتمدیره میکنند.
در پی این روابط همراه با تعارض منافع، بسیار محتمل است که این مدیران با روابطی که از قبل با بخش دولتی دارند، حتی پس از واگذاری بنگاه هم بیشتر حرف گوشکن بدنه اجرایی دولت یا نمایندگان مجلس شهر محل آن بنگاه باشند تا مالکان جدید.
در نتیجه این شرایط است که وضعیت اداره بنگاهها در کشور ما نمیتواند گذار از اقتصاد نامطلوب دولتی به مطلوب رقابتی را به خوبی پشت سر بگذارد.
تیتر یک در اکوایران
پربینندهترینها
-
خیز شورای عالی بورس برای لغو محدودیت دامنه نوسان+ فیلم
-
مشکل بزرگ ترامپ برای توافق با تهران/ چرا سیاست خارجی ترامپ با منطق قدرت ناسازگار است؟
-
نبرد غولها بر سر توافق با تهران؛ ترامپ بهار نئوکانها را به خزان بدل میکند؟
-
خبری امیدبخش برای ایلان ماسک پس از تهدیدهای ترامپ
-
وقتی میز مذاکره میچرخد؛ «چرخش بزرگ» خلیج فارس در برابر توافق هستهای
-
موج جدید نااطمینانی در بورس/ در 90 دقیقه 2هزار میلیارد تومان از بازار پرکشید
-
واشنگتن: برای مسئله ایران ۲ راهکار وجود دارد اما زمان رو به پایان است
-
قیمت رهن کامل آپارتمان در تهران ۱۴۰۴ /جدول نرخها در منطقه ۵ تا ۲ میلیارد
-
پیشبینی بورس یکشنبه 18 خرداد 1404/ فشار فروش تخلیه میشود؟